Att tävla i Badminton

På klubbrummets fönster kommer aktuella tävlingar upp, som klubben annordnar anmälan till.

Självklart finns det många fler tävlingar ute i Sverige och om Du är sugen på att tävla mer, besök Badminton Sweden och leta runt efter något som lockar. Om Du vill att anmälan till någon specifik tävling ska fixas via klubben, får du gärna tipsa oss genom att skicka iväg ett mail till badminton@botkyrkagoif.org.

Tävlingsinformation för våra nya unga medlemmar

När man spelat någon termin i vår badmintonskola kan det vara läge att testa på att tävla.

O8-Cup

Första steget är 08-cup som arrangeras 8-10 gånger/år runt om på olika platser i Stockholmsområdet. Den är till för våra barn/ungdomar i badmintonskolan och kanske någon i tävlingsgrupp som inte tävlat förut. Tävlingen tar endast 2-3 timmar per åldersklass och kostar mellan 50-100 :- som faktureras klubben

I 08-Cup får man möta spelare i samma ålder och nivå från alla andra stockholmsklubbar. Tävlingen avgörs under en dag, lördag eller söndag. Man får information om vilka tider som gäller ett par dagar innan tävlingen Man spelar endast singel och behöver ingen tävlingslicens. Anhöriga får följa med och gärna ställa upp som siffervändare Årets 08-Cup-tävlingar hittar ni på affisch vid klubbrummets glasanslagstavla och det är här man också anmäler sitt intresse ett par veckor innan tävlingsstart.

Tävlingar Nivå 1

När man gått långt i några 08-cup tävlingar och kanske t o m vunnit någon är nästa steg nationella tävlingar som är öppna för alla spelare i de olika åldersklasserna. Man börjar med att anmäla sig till Nivå 1.

I dessa tävlingar kan man ställa upp i singel, dubbel eller mixed dubbel (kille/tjej). Tävlingarna avgörs ibland på en dag och ibland på en hel helg beroende på antalet anmälda. För dessa tävlingar krävs att man har tävlingslicens. Klubben löser en tävlingslicens (som gäller hela säsongen 2023-2024) första gången man anmäler sig till en sådan tävling. Den kostar ett par hundra kronor beroende på ålder, men klubben betalar för de tävlande. Klubben betalar för licens och upp till 1000:- i tävlingsavgifter per termin för ungommar.

För anmälningsavgiften till tävlingen får man sedan en faktura på anmälda tävlingar utöver de 1000 som klubben sponsrar från Botkyrka Badminton.

Tävlingar Nivå 3

Nivå 3 är ytterligare en nivå högre som man kan testa på när man gått långt i Nivå 1. Nivå 1, Nivå 3 tävlingar spelas i regel samtidigt runt om i Stockholm

Välkommen ner

Anmälan till alla tävlingar gör man på anslagstavla (på klubbrummet fönster) Information om lottning och matchtider i 08-Cup, Nivå 1 och 3 hittar man på: http://badmintonsweden.tournamentsoftware.com/tournaments All denna information hittar ni på vår hemsida: Observera att sista anmälningsdag är för anmälan som görs till oss (Botkyrka Badminton) medan arrangörerna kan ha en senare sista anmälningsdag. Detta beror på att vi behöver tid att sammanställa och ordna med anmälan.

Åldersklasser säsongen 2023/2024

U9: 2015 - 2016